michal.b20
Posts: 14
Joined: Mon Jul 17, 2017 9:44 am
Contact: Send private message

Tisk z PET

Wed Sep 13, 2017 3:55 pm

Zdravím Vás,

zkouším tisk z PET. Jak připravujete povrch podložky pro tisk? Zkoušel jsem OKENu, ale ta mi přijde, že na tom výtisk drží až moc. Když vytisknu jen obrys objektu tj. pouze 1 vrstvu, tak to dolu dostávám docela těžko. Pokud vytisknu něco většího tak je problém to dostat dolů.
Dále by mě zajímalo, jaké teploty nastavujete při tisku z PET?

User avatar
BiF
Posts: 17
Joined: Thu Jan 12, 2017 4:16 am
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Fri Sep 15, 2017 9:03 am

Tisknu prakticky jen z PETG a na začátku jsem měl vždy velké problémy se sundáním výtisků- drželo to tak, že jsem vždy trnul hrůzou, že něco utrhnu.

Takže jsem na čištění podložky přestal používat jakékoli prostředky...
Asi budu za kacíře, ale pokud tisknu z PETG, tak před tiskem podložku "pomastím" rukou- prostě ji párkrát rukou přejedu :) .

Výtisky jdou pak výrazně lépe sundat, přitom přilnavost je dostatečná.
Takto ale připravuji podložku jen pro tisky, které jsou plošně větší než cca. 50x50mm. Pro menší a hlavně vyšší objekty přetírám před tiskem podložku acetonem.

Za mě asi tak...

miroslav.h4
Posts: 250
Joined: Thu Jul 07, 2016 9:23 am
Topics answered: 1
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Fri Sep 15, 2017 10:43 am

U velkých výtisků taky můžeš zkusit podložku přetřít vatou s trochou mastku (jakéhokoliv pudru). Velmi jemně, na podložce nesmí být téměř nic vidět. Po tisku stačí podložku umýt lihem nebo IPA. Většinou ani to mytí není potřeba, mastek se odstraní sám s výtiskem.

michal.b20
Posts: 14
Joined: Mon Jul 17, 2017 9:44 am
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Sat Sep 16, 2017 9:28 am

Díky za tip :) Dostal jsem se tak daleko, že jsem začal experimentovat s tím, že jsem do 30 ml lahvičky s okenou začal kapat po kapkách olej na mazání šicích strojů. Dostal jsem se na 5 kapek v roztoku a pak jsem se na to vykašlal.
O tom "potlapkání" rukou jsem něco někde už četl, ale zatím jsem toto zkoušel při tisku PLA - budu to muset taky zkusit :)
Ten pudr taky zkusím.
Z toho co tu píšete dedukuji, že podložka je pro tisk z PETG potřeba "umastit". Prostě opak než při tisku z PLA a ABS.
A co se teplot týká tak jedete na přednastavených tj. 230/85 první vrstva a další 240/90?

Dále jsem se na netu dočetl, že hodně dělá jak moc má přitisknutou trysku na první vrstvě.

miroslav.h4
Posts: 250
Joined: Thu Jul 07, 2016 9:23 am
Topics answered: 1
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Sat Sep 16, 2017 4:11 pm

Výška trysky nad podložkou při první vrstvě má velmi veliký vliv na přilnavost.

michal.b20
Posts: 14
Joined: Mon Jul 17, 2017 9:44 am
Contact: Send private message

Sat Sep 16, 2017 9:33 pm

Dobře, ale pokud zvýším polohu trysky u první vrstvy, nebudu mít výplň této vrstvy plnou - budou mezi jednotlivými linkami "mezery". Nebo je na toto nějaký figl?

miroslav.h4
Posts: 250
Joined: Thu Jul 07, 2016 9:23 am
Topics answered: 1
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Sun Sep 17, 2017 7:44 am

To zvýšení není nijak tragické, jedná se o několik setin mm. Ty "mezery" nejsou téměř vidět a druhá vrstva je zpevní. A kromě toho strana přiléhající k podložce zpravidla nebývá vzhledovou už jen kvůli případnému poškození PEI fólie, ke kterému zpravidla časem dojde i při největší opatrnosti při manipulaci s výtiskem (sundáváním).

michal.b20
Posts: 14
Joined: Mon Jul 17, 2017 9:44 am
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Tue Oct 03, 2017 7:57 am

Tak jsem se s PET nějakým způsobem vypořádal. Narazil jsem však na nějaké drobnosti.
1. Dnes jsem tiskl rámeček, který má být o určitém rozměru a po vytisknutí a přeměření je tento rámeček o 0.2 až 0.3 mm menší jak na délku tak i na šířku. Je tato odchylka v pořádku, nebo je někde problém?
2. Další věc, které jsem si všiml je vytvoření "ohraničení" podél objektu mezi přechodem z plné vrstvy a duté viz druhé foto. Toto "ohraničení" nepatrně vystupuje. Čím je toto způsobeno? A je možné toto nějak eliminovat?
Attachments
Bez názvu2.png
foto
Bez názvu2.png (848.64 KiB) Viewed 267 times
Bez názvu.png
model
Bez názvu.png (74.84 KiB) Viewed 267 times

jan.p18
Posts: 61
Joined: Fri Aug 12, 2016 8:49 am
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Wed Oct 04, 2017 6:19 am

K té přilnavosti: nečistit podložku s IPA, resp. nečistit vůbec a trošku pomazat mastkem (nebo talkem), který lze koupit v lékarně. Nebo dětským pudrem. Drží to na podložce i tak dobře a sundat to pak jde snadno rukou.

miroslav.h4
Posts: 250
Joined: Thu Jul 07, 2016 9:23 am
Topics answered: 1
Contact: Send private message

Re: Tisk z PET

Sun Oct 08, 2017 1:53 pm

K zmírnění toho "ohraničení" by mohlo pomoci tisknout jako první vnější perimetr. Print Settings -> Layers and perimeters -> Advanced. Zaškrtnout External perimeters first.

Return to “Rady k tisku - Nastavení Slic3ru, KISSliceru, oprava modelů, ...”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests